keskiviikko 3. syyskuuta 2014

Muovia siellä, muovia täällä

Muoviton syyskuu on alkanut ja pari muovitonta päivää on jo takana. Tähän mennessä haaste on tuntunut mukavalta. Tuntuu hyvältä elää ekologisemmin, koska koen vahvasti, että kulutustapoja täytyy muuttaa. Eräs ystävä on sanonut mulle, että mä muutan mielipiteitä juuri tekojeni kautta. Siitähän sen pitää juuri lähteä, omista teoista. Oon vahvasti sitä mieltä, että ei voi huudella jos ei itse elä periaatteidensa mukaan. Siihen mentaliteettiin muoviton syyskuu istuu erinomaisesti.

Ylipäätään muovin vältteleminen on ollut suhteellisen helppoa. Tänään huomasin ensimmäistä kertaa miten vaikeaa arjen pyörteissä voi olla huomata ja kontrolloida omaa muovinkäyttöään. Janoissani menin juomaan kauppakeskuksen lähdevesiautomaatista, ja vasta toisen mukillisen kohdalla tajusin hörppiväni vettä muovimukista. Suklaanvalinta keskittyi niin vahvasti makuihin, että täti joutui huomauttamaan ostoskoriin eksyneestä muovikuorisesta suklaalevystä. Jäätelökin tuli muovikupissa ja piti syödä muovilusikalla. Onneksi muistin toimia myös toisin. Ostin vihannekseni kestopusseihin ja kikherneeni paperipussiin, ja uuden kasvin pyysin pakattavaksi vain paperiin, ei muoviin. Nyt tosin tajusin, että se tuli muoviruukussa, ups.

Se oli onneksi kiva huomata, että ihmiset suhtautuvat tosi hyvin tähän kampanjaan. Torilla kauppiaat olivat ihan luontevia mun kestopussien kanssa, ja Stockallakin myyjä suhtautui hyvin mun pyyntööni saada kukka paketoitua ilman muovia. Myös tätini oli ihan kiinnostunut mun lakosta, ja luulen että mun valinnat avasi senkin silmiä. 


Jatkossa olisi myös kiva löytää uusia vaihtoehtoja muovituotteille. Kestopussit ja kangaskassit on itsestäänselvyys, mutta mitä muuta voisi arjessa tehdä? Miten voisi muuttaa kemikaalien ja muovin käyttöä esimerkiksi kosmetiikassa ja pesuaineissa? Miten voisi käyttää erilailla vaikka shampoota? Mikä olisi ekologinen saippua? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti